Wednesday, March 22, 2017

Hilang Tumpuan? Ikuti langkah Ini

Sumber: Google

Untuk mendapat hasil kerja yang berkualiti, tumpuan yang sepenuhnya amatlah penting. Tidak kira sama ada dalam ibadah, urusan kerjaya, kekeluargaan, mahupun kemasyrakatan. Persoalannya, bagaimanakah cara untuk membina tumpuan minda terhadap sesuatu perkara? Ikuti tips ini:

Berfikiran positif
Pertimbangkan elemen-elemen yang indah dalam perkara yang ingin anda lakukan itu. Jika anda hendak membaca, fikirkan faedah dan manfaat kepada diri anda. Fikirkan ilmu dan pengalaman yang anda dapat jika membaca. Cara ini akan menimbulkan rasa tidak sabar untuk melakukannya.

Baca Doa Sebelum Bermula
Mulakan setiap urusan dengan bacaan doa. Mulakan dengan ucapan syukur kepada Allah dan selawat ke atas Nabi. Selepas itu, lafazkan doa dengan jelas, sehingga boleh didengari oleh telinga sendiri dan boleh dijayati sebelum memulakan kerja.

Abaikan Keadaan Sekeliling dan Lupakan yang Lain
Jangan pedulikan kebisingan sekeliling. Anda tidak boleh elakkan kebisingan. Hanya pada tempat dan waktu tertentu sahaja anda boleh mendapatkannya dan ia bukan mudah. Jangan cerewet. Belajarlah untuk berprestasi di tempat yang ‘agak’ bising. Gunakan kaedah ‘Jangan jaga tepi kain orang’ sekiranya anda ingin ‘mengasingkan diri’ daripada segala kebisingan itu.

Penuhkan otak anda dengan apa yang anda ingin lakukan. Buat satu senarai soalan-soalan dalam kepala anda mengenai apa yang anda ingin lakukan. Timbulkan pertanyaan yang mendesak akal supaya berfikir. Dengan ini otak akan sentiasa melompat-lompat mencetuskan idea-idea yang lain. Setelah fikiran anda telah penuh dengan persoalan tentang kerja yang bakal anda lakukan, in shaa Allah minda anda akan bersedia untuk memberikan tumpuan yang sepenuhnya.

Buat Persiapan Sebelum Memulakan Sesuatu
Pastikan bahawa semua peralatan yang diperlukan sudah tersedia sebelum anda memulakan pekerjaan. Usah biarkan konsentrasi anda terganggu dengan petkara remeh seperti tertinggal pen atau buku. Setiap kali kita pergi untuk mendapatkan sesuatu, ia bukan sahaja mengambil masa, bahkan ianya juga mengganggu ‘kuasa tumpuan’ anda.

Jangan Tahan Lapar
Membiarkan perut anda dalam keadaan lapar boleh menghilangkan tumpuan anda tidak kira apa jua keadaan anda. Usah diseksa perut anda yang sedang menyanyi. Luangkan sedikit masa mengisi sehingga hilang rasa lapar itu. Makanlah secara bersederhana kerana terlbih makan juga boleh menyebabkan hilangnya daya tumpuan untuk melakukan sesuatu.

Elakkan Bersama Orang yang Tidak Berdaya Saing
Biasanya mereka yang mempunyai daya saing yang rendah mempunyai kecenderungan untuk hilang tumpuan dalam urusan mereka. Jika anda seringkali dikelilingi oleh orang yang begini, besar kemungkinan tumpuan kerja nda juga akan terganggu.


Proses untuk meningkatkan daya tumpuan minda terhadap sesuatu itu agak sukar diperingkat awal. Anggaplah ia suatu proses pembelajaran. Lakukan perlahan-lahan. Konsisten dengan perubahan positif dan kejayaan pasti akan menjadi milik anda. In shaa Allah. 

Saturday, March 11, 2017

Adakah Anda Masih Ada Hutang Tidur


Kajian oleh National Sleep Foundation AS pada 2005 menyarankan umumnya, seorang dewasa memerlukan enam hingga lapan jam waktu tidur sehari, malah ada yang memerlukan 10 jam. Kanak-kanak pula memerlukan masa tidur yang lebih panjang.

Sebab-sebab utama yang boleh menyebabkan gangguan tidur ialah:

> Gaya hidup – kerja shif yang kerap dan tidak teratur.

> Masalah-masalah fizikal seperti mengalami kesakitan, masalah pernafasan, kerap kencing waktu malam.

> Gangguan psikologi atau penyakit mental contohnya skizofrenia, kemurungan, kebimbangan, stress dan lain-lain.

> Penyalahgunaan dadah dan alcohol.

> Factor persekitaran seperti terlalu bising, panas atau terang.

Kesan kurang tidur dalam jangka pendek:

1. Tahap kewaspadaan menurun
    - Kekurangan hanya satu setengah jam tidur di waktu malam boleh mengurangkan sebanyak 32 peratus tahap kewaspadaan di siang hari.
2. Melemahkan daya ingatan dan kemampuan kognitif, kemampuan berfikir dan memproses maklumat.
3. Melemahkan daya ketahanan badan.
4. Sukar mengawal emosi dan tingkah laku.
5. Cepat marah.
6. Sukar memberi tumpuan dan cenderung membuat kesilapan.
7. Berisiko terlibat dalam kemalangan dan kecederaan.

Kesan jangka panjang:

1. Tekanan darah tinggi.
2. Serangan jantung dan kegagalan jantung.
3. Trok.
4. Masalah psikiatri seperti tekanan dan gangguan perasaan.
5. Lemah daya ingatan.
6. Peningkatan risiko kematian.
7. Masalah dengan pasangan.
8. Kegemukan
    - kegemukan sebenarnya mempunyai hubungan menarik dengan masalah kurang tidur kerana ia boleh menyebabkan pertambahan berat badan dengan menimbulkan rasa lapar serta memberi kesan kepada tahap metabolism. Manakala, pertambahan berat badan pula boleh menyebabkan apnea yang menjadi punca hutang tidur.

Tip-tip sebelum tidur

Beberapa aspek perlu diberi perhatian untuk mendapat tidur yang nyaman dan nyenyak. Antaranya termasuk:

-  Ikut jadual tidur yang tetap (masa tidur dan bangun hendaklah sama setiap hari, termasuk hari minggu).
-  Tidur bila rasa mengantuk.
-  Berehat sebentar sebelum masuk tidur.
-  Jangan mengambil makanan yang terlalu berat atau banyak ketika makan malam. Juga, elakkan makan terlalu lewat malam. Sistem penghadaman akan terganggu dan menimbul rasa tidak selesa. Anda juga akan mudah terjaga pada waktu tengah malam.
-  Elakkan makanan pedas kerana ia boleh menyebabkan ketidakselesaan akibat pedih ulu hati.
-  Sebaiknya, jangan makan makanan berprotein tinggi sebelum waktu tidur kerana ia sukar dihadam. Ia juga mengandungi asid amino yang meningkatkan aktiviti otak.
-  Terlalu banyak makan makanan berlemak bukan sahaja tidak baik untuk kesihatan malah ia juga boleh menyebabkan ganguan kitaran tidur anda.
-  Makanan berkarbohidrat yang mengandungi gula yang tinggi juga boleh membuatkan anda tidak rasa mengantuk.
-  Cuba elakkan makanan atau minuman berkafein boleh menjejaskan tidur anda. Kafein bertindak mengaktifkan sistem saraf. Selain the dan kopi, minuman berkarbonat, coklat dan ubat tahan sakit juga mengandungi kafein.
-  Terdapat beberapa jenis makanan yang boleh membuatkan tidur anda selesa. Makanan-makanan tersebut terdiri daripada produk tenusu, produk berasaakan kacang soya, makanan laut, kekacang dan lain-lain.

Tidur Menurut Islam

“Daripada rahmat-Nya (Allah) menjadikan bagi kamu malam dan siang untuk kamu berehat dan mencari rezeki, mudah-mudahan kamu bersyukur.” – Surah al-Qasas ayat 73.

Malam hari adalah waktu terbaik unutk tidur. Ini adalah fitrah kejadian manuasia. Menurut pendapat ulama dan pakar perubatan, waktu tidur yang lebih baik adalah pada pertengahan malam yang aal iaitu kira-kira pukul 10.00 malam.

Rasulullah SAW menggesa umatnya untuk membaca dan merenungkan ayat-ayat al-Quran, iaitu ayat Kursi dan tiga surah terakhir daripada al-Quran sebelum tidur. Tidur sebenarnya mempunyai adabnya yang berlandaskan ajaran Islam, antaranya adalah:

1. Jangan dilewatkan tidur selepas waktu Isyak melainkan ada hal penting seperti muzakarah ilmu, melayani tetamu dan sebagainya. Diriwayatkan daripada Abu Barzah, sesungguhnya Nabi SAW membenci untuk tidur sebelum Isyak.

2. Berwuduk sebelum tidur. Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “JIka kamu mendatangi tempat tidurmu, maka berwuduklah sebagaimanan wuduk untuk solat.”

3. Mulakan tidur atau abring atas rusuk kanan sebagaimana sabda Nabi SAW kepada al-Barra’: “Mulakanlah tidur kamu di atas rusuk kanan.”

4. Jangan tidur dengan cara meniarap atau menekan perut. Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya cara tidur meniarap adalah tidur ahli neraka.”

5. Amalkan membaca doa-doa tidur sebelum dan sesudah bangun daripada tidur seperti yang diajarkan oleh Rasulullah SAW.

-Aniqah 2010: Hutang Tidur-